Albatross Golfklubb grundades 1973 och har sedan dess vuxit till att idag omfattas av cirka 2 000 medlemmar.
-
Albatross vision är att vi vill ha Sveriges mest nöjda medlemmar och gäster!
-
Detta genom att erbjuda 36 hål fördelade på tre banor, samt gedigna övningsområden.

Med andra ord passar Albatross Golfklubb såväl nybörjaren, som den mest erfarne golfspelaren.

Ett rikt föreningsliv

Som medlem i klubben blir du en del av vårt rika föreningsliv. På klubben finns idag 6 stycken kommittéer, som drivs ideellt av klubbens medlemmar, och erbjuder alltifrån träningsläger för våra juniorer, tävlingar och resor för våra damer och herrar i olika ålderskategorier.

Allt började för snart 50 år sedan..

Albatross GK bildades 1973. Samma år började man bygga banan och klubbhuset. Initiativtagare och grundare var Jan-Ove Johansson med Lars Andréasson som medhjälpare och banarkitekt. Den senare svarade också för byggandet av banan och var entreprenör för banskötseln under ett antal år.

Sommaren 1974 öppnades de sju första hålen och klubben blev samma år medlem i Svenska Golfförbundet. Året därpå fullbordades resterande hål och 18-hålsbanan var ett faktum.

1999 – Sveriges bästa korthålsbana?

1999 stod kanske Sveriges bästa lite kortare bana klar; Eaglekorten. Syftet var att erbjuda högkvalitativ golf för de som ännu inte spelade golf. Därför byggdes Eaglekortbanan. Men detta är inte vilken korthålsbanan som helst. Utan med samma höga kvalitet som på övriga banor. Inget plastgräs utan en riktig bana som bara är lite kortare.

2006 – ytterligare 9 hål

Men Albatross ville växa mer och i mitten av 2000-talet ansökte klubben om ett bygglov för om- och utbyggnad till 27 hål, detta beviljades och anläggningen utökades då med ytterligare 9 hål av fullängd. Denna bana kallas helt enkelt 19-27 och stod klar 2006.

Både golfklubb och aktiebolag

Albatross startades som ett aktiebolag, Albatross Golf AB (ALGAB). Bolaget står idag för större delen av drift och skötsel av anläggningen. Bolaget är ägare till klubbhuset och vissa markområden.

I golfanläggningen ingår också ett par fastigheter, som arrenderas dels av Göteborgs kommun, dels av ett intilliggande lantbruk. Som ägare till klubbhuset är ALGAB hyresvärd för restaurang och shop. De delar av anläggningen som berör golfverksamheten arrenderas av klubben.

Albatross GK äger drygt 84% av aktierna i Albatross Golf AB. Alla intäkter och kostnader i såväl aktiebolaget som klubben berör klubbens medlemmar.

Albatross GK är en ideell idrottsförening som tillhör Göteborgs Golfförbund (GGF). GGF har egen styrelse och organisation. Klubbarnas inflytande på GGFs verksamhet utövas på årsmötet samt genom regelbundna ordförandemöten.