Ny webb - nya tider...

Hej

Andreas heter jag och jobbar som banchef på Albatross Golfklubb. Här kommer jag att uppdatera er med de senaste nyheterna om vad vi gör på banorna.

Det kan dyka upp andra saker som lite kring olika åtgärder för att ni medlemmar och gäster ska ha en fin bana att spela på men också vad ni kan göra för att underlätta för oss.

Det händer en hel del på Albatross Golfklubb.
Häng med och se lite förbättringar och vad som är på gång
när Fredrik och Andreas tar en tur runt banan!

Aktuell uppdatering från Andreas:

2022

17 oktober: Vi öppnade upp hål 23 som par 5 igen och de nybyggda teeytorna på gul och röd tee är nu tagna i spel.

16 augusti: De nya teeområdena på hål 11 har tagit sig bra och är nu öppet. Hålet spelas nu som par 4.

5 juni: Under helgen 3–5 juni har vi haft juniortävlingen Teen Tour Elite på besök hos Albatross Golfklubb. Svenska Golfförbundets Tournament Director som sköter banuppsättningen har valt att släppa upp ruffen innan och under tävlingen. Ruffen kommer därför vara ovanligt tjock för er som spelar under måndagen 6 juni. Är ni osäkra på var bollen landar, slå en provisorisk boll. Vi klipper ruffen som vanligt från tisdag och framåt igen.

2 juni: De nya teeområdena på hål 23 är färdigsådda, även området framför röd tee. Området mellan gul och röd måste sätta sig till hösten innan vi kan färdigställa det området.

27 maj: De nya teeområdena på hål 11 är färdigsådda. Nu väntar vi bara med hjälp av värme och regn att fröna ska börja gro.

3 och 9 april: Städdagarna genomfördes med 22 +10 deltagare. De gjorde alla ett fantastiskt jobb men om vi ska klara av att ”städa” alla ytor vi har på golfklubben behöver vi få upp deltagarantalet till nästa år, här behöver vi tillsammans fundera på hur det ska gå till?

14 februari:
Många av våra diken är igenväxta. Därför har vi börjat att rensa upp dem med en mindre grävmaskin.

1 februari:
Teeprojektet på hål 11 startas nu upp vilket innebär att vi gör om hålet till ett par 4 för att undvika att bollar slås in till markägaren söderut och mot hål 9 norrut.

12 januari:
Vår senaste tillskott till maskinparken, redskapsbäraren Ventrac är levererad. Under vintersäsongen kommer den primärt användas till att köra ner sly, fräsa stubbar och skotta snö. Under sommarsäsongen kommer den primärt användas till att klippa semiruff och blåsa löv.

20 december:
Teeprojektet på hål 23 startas nu upp vilket innebär att höja tees för bättre säkerhet vid utslagen mot fairway

18 oktober:
Stödsådd av fairway är planerad vecka 42 och vecka 43.

20 augusti:
Bunkrarna på 8B som under en längre tid varit eftersatta är nu färdigrenoverade. Även bunkrarna på Eaglekorten är färdigrenoverade.

22 april:
Gamla delen av parkeringen har fått nya vita linjer vilket är ett riktigt lyft jämfört med tidigare, bredden på parkeringsrutorna är även ökad till 260 cm mot standard som är 250 cm.

19 april:
Vi har startat upp ett bunkerprojekt där vi renoverar de bunkrar som är i störst behov. Vi börjar med de som har mest sten i sanden eftersom stenarna slås upp på green och förstör klippcylindrarna. Efter att den gamla stenblandade sanden grävts bort byggs en ny bunkerbotten, därefter läggs dränering och slutligen ny bunkersand.

15 april:
Asfaltering och linjemålning av övre parkeringen.

7 april:
Vi har fått önskemål om en trappa upp till röd tee på hål 7. Trappsteg och stenplattor som togs bort när vi byggde nya drivingrangen har återanvänts för projektet som nu är slutfört.

22 mars:
Även gångvägarna på Eaglekorten har varit eftersatta, nu har även de fått ett nytt lager med grus vilket ska göra dem jämnare att gå på.

8 mars:
Gångvägarna på 19-27 har varit lite eftersatta, nu har de dock fått ett nytt lager med grus vilket ska göra dem jämnare att gå på.

1 februari:
Vi har nu påbörjat vårt dammprojekt med syfte att vi ska kunna lagra mer vatten i vår bevattningsdamm. Under hösten och vintern är vattentillgången normalt inget problem, men under sommarperioden lider vi ofta brist på vatten för att bevattna våra gräsytor. Därför passar vi nu, när det är tjäle, på att göra denna åtgärd.

28 januari:
Det är lågsäsong för spelet men vi jobbar intensivt med en hel del åtgärder för att ni golfare ska möta Albatross golfbanor på bästa sätt framåt våren. Kommer snart mer info om vissa större projekt.